torsdag 23. desember 2010

IKT i læring og vurdering

Vi lever i en verden hvor IKT er en avgjørende del av vår virkelighet. Jeg er lærer i den videregående skolen, og ser daglig utfordringer når det gjelder bruk av digitale læremidler. Hver elev har sin egen PC og det er ikke alltid den benyttes til pedagogisk tilrettelagt arbeide :-) Når det er sagt, så har den digitale hverdagen endret seg radikalt de siste 10 årene, og vi aner ikke hvor vil være i morgen. Klarer vi å bibringe dagens elever den kompetansen de trenger, for å fungere i morgendagens gjennomdigitaliserte samfunn? En av grunnene til at jeg har startet med en halvårsenhet i "Ikt i undervisning og vurdering, er at jeg har inntatt et tvilende standpunkt i den saken. Jeg håper at det neste halvåret vil hjelpe meg til en større innsikt i de store utfordringene jeg ser nå, og i fremtiden.

Jeg håper at det er noen som kan ha glede av mine refleksjoner rundt disse temaene, og som kanskje kan bidra med kommentarer og innspill også?

Legger ved en link til en fasinerende fremstilling av dagens unge og den mediehverdagen de står midt oppe i. Det er disse realitetene vi er nødt til å forholde oss til, de lar seg ikke endre!
http://www.youtube.com/watch?v=_A-ZVCjfWf8&feature=related

3 kommentarer:

  1. Dette er et interessant tema som jeg ser frem til å følge dine erfaringer på Jan! Dine elever blir mine kolleger i fremtiden, og deres bruk av digitale verktøy vil påvirke min arbeidsplass. For oss som har jobbet en stund, er det nyttig å følge med på hvordan yngre generasjoner tilegner seg ny kunnskap, for å sammenligne med hvordan vi gjør det.

    SvarSlett
  2. Det var viktige tanker du la fram om problemer vi står overfor i skolen når det gjelder IKT og læring. Jeg oppfatter at du mener at begrensningen ikke er i infrastruktur og programvare, men i lærere og skoleledelses kunnskaper og vilje til å prøve noe nytt. Mitt ønske som skoleleder er å bli påvirket til å trykke på i morgendagens skole. Stå på, Jan!

    SvarSlett
  3. Når jeg ser filmsnutten du la ut fra Youtube, håper jeg å få en sterkere bevissthet på hva elevene driver med av nettrelaterte ting. Det vil jeg se i sammenheng med å utvikle innsikt i hvordan vi kan tilrettelegge for at de kan bruke nettkunnskapen sin mer bevisst i forhold til skolefag. Her har de fleste lærere et langt stykke igjen. Det erfarte jeg bl.a på et kurs jeg nylig var på om vurdering av sammensatte tekster.

    SvarSlett